zaterdag 7 juni 2014

Periode 4 - Reflectie








Inmiddels is het al de laatste periode van dit schooljaar. 3 VWO ging echt heel snel voorbij, maar als ik terugkijk lijkt alles zo lang geleden.
Dit jaar heb ik echt zoveel meegemaakt, vele relaties opgebouwd en afgebroken, talloze dingen geleerd, zowel op school als in het echte leven en vooral veel lol gehad. Dat laatste kostte me soms mijn kop als het om cijfers ging. In de eerste periode dacht ik dat ik gewoon niks hoefde te doen voor school en gewoon lol kon hebben met vrienden in plaats van opletten en huiswerk maken. Dat had ik fout, en die periode ging behoorlijk slecht, waardoor ik de komende maanden extra hard moest werken om dat op te halen. En dat is gelukt, tot mijn grote vreugde. Ik had echt duizenden momenten waarin ik dacht dat het niet meer zou lukken om over te gaan en het gewoon opgaf. Daarom ben ik ook verbaasd dat ik op dit moment maar 1 tekort heb. Zelfs het vak waarvoor ik 3 tekorten stond, wiskunde, staat nu op nul tekorten. En daar ben ik best tevreden over.
Deze periode was mijn werkhouding behoorlijk slecht, daarom snap ik ook niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen om over te gaan. Maar mijn gedrag was wel goed naar mijn mening. Tenslotte ben ik er niet uitgestuurd en heb ik geen ruzie gehad met leraren in de laatste maanden.
De samenwerking verliep echt fantastisch. In de stamgroep zitten met je drie beste vrienden is natuurlijk super gezellig, maar de communicatie verloopt dan ook nog eens beter omdat je elkaar alles kunt vertellen en meestal dezelfde meningen hebt over allerlei soorten dingen.
Wij hadden met z’n vieren vooral plezier bij het maken van het filmpje voor Taalbeschouwing van het vak Nederlands. Naar mijn mening hebben we van iets educatiefs een grappig tafereel kunnen maken waarvan iedereen kan genieten én leren. Voor Nederlands moesten we ook een beeldroman maken van een boek dat we hebben uitgekozen om te lezen. Het boek lezen was wat minder, maar toen we de foto’s gingen maken en bewerken hadden we veel plezier. Verder hebben we ons bij het vak gefocust op Grammatica, waarvoor ik toch wel ietsjes meer mijn best mag doen als ik het echt wil kunnen begrijpen.
Het idee dat ik overga naar 4VWO is nog steeds verbazingwekkend. We krijgen een andere klas, waarvoor ik nerveus ben want ik wil echt dat iedereen overgaat. En iedereen krijgt andere profielen waardoor we steeds met andere leerlingen in de klas komen en sommige vakken helemaal niet meer krijgen. Frans, Economie, Aardrijkskunde, Natuurkunde, Geschiedenis en Art krijg ik allemaal niet meer. In de meeste gevallen ben ik dan echt heel erg dankbaar dat ik die vakken niet meer zal volgen, maar ik zal de leraren best gaan missen.
Meneer Solmaz, leraar Economie, was echt leuk in de les, ook al kregen we geen les van hem. Elke KWT terroriseerden we zijn lessen en dat was best grappig en gewoon gezellig. Natuurlijk waren onze eigen leerkrachten Economie, meneer Bakar en meneer Șenkal, ook behaaglijk in de lessen en we zullen ze alle drie missen.
Bij Natuurkunde kregen we in het begin van het jaar een stagiaire aangewezen, meneer Scherpenseel. In het begin hadden we het moeilijk met elkaar, maar naarmate we elkaar beter leerden kenden hadden we veel lol en kwamen we erachter dat hij een hele goeie leerkracht zal zijn in de toekomst. We hebben veel geleerd van hem en het was gezellig om hem te hebben als leraar.
Waarschijnlijk krijgen we meneer IJssel ook niet meer volgend jaar. Hij is al 2 jaar onze Duits leerkracht en is behoorlijk ambitieus als het gaat over z’n vak. Dat kon soms vermoeiend zijn voor ons, maar we hebben daardoor geweldig veel geleerd van hem. En daarvoor zijn we hem dankbaar.
Onze leraar Engels, meneer Okur, hebben we nu al voor 3 jaar toegewezen gekregen, waarvan hij de eerste 2 jaar onze mentor was. Hierdoor hebben we natuurlijk een band met hem opgebouwd en kunnen we altijd met hem praten. Volgend jaar zullen we geen les meer van hem krijgen, en dat is een beetje eng omdat we zijn lesstof en werkwijze nu gewend zijn voor drie hele jaren. Als de volgende leerkracht dan een andere werkwijze en personaliteit heeft kan dat een beetje verwarrend zijn, maar we hopen op het beste.
Mijn favoriete leraar dit jaar is meneer Viergever. Hij is onze leraar Aardrijkskunde, en dat vak is een gebied waar ik totaal niks om geef en ook niks van kan. Dat zorgde meerdere malen voor frustratie met de leraar, maar we hebben dat kunnen oplossen. Als persoon mag ik deze leerkracht echt het meest, hij is sarcastisch, grappig, aardig, slim en begrijpt ons tieners volkomen. Als leraar is hij ook best goed, hij legt elke les uit en als je vragen hebt kan je naar hem toekomen en helpt hij je waar hij je helpen kan. Hij heeft me ook moed en hoop ingesproken toen ik het soms niet zag zitten en ik ben hem bijzonder dankbaar dat hij me heeft kunnen verdragen en me echt probeerde te helpen. Ik wou bijna Aardrijkskunde kiezen als keuzevak om hem volgend jaar weer te krijgen, maar dat zou echt betekenen dat ik het examen niet zou kunnen halen want het vak is echt niet mijn ding. Het is echt vervelend dat hij volgend jaar mijn leraar niet meer is en ik zal hem echt gaan missen.
Natuurlijk kan ik mijn mentor niet vergeten. Mevrouw Mara Bakker, leraar Nederlands en mentor van 3VWO. In het begin zag ik er tegenop om een nieuwe mentor te krijgen en we hadden wat problemen met elkaar. Dit konden we tenslotte oplossen en we hebben elkaar leren kennen en ze heeft ons meerdere malen geholpen met echt van alles. We konden altijd bij haar terecht en de lessen waren best chill. Daarom vinden vele leerlingen, inclusief mijzelf, het jammer dat ze weggaat. Het was een leuk jaar met haar en de klas, 3VWO was een leuke groep waarmee we veel hebben beleeft. Ik zal dat echt gaan missen.
Volgend jaar zal alles anders zijn, en daar ben ik extreem nerveus voor, maar tegelijkertijd ook enthousiast. Omdat ik de meeste vakken waarmee ik moeite heb niet meer zal krijgen, verwacht ik dat het op dat gebied makkelijk zal worden. Maar natuurlijk zal elk vak zich uitbreiden en veel moeilijker worden. Dus ik wil volgend jaar echt beginnen met werken. Om eerlijk te zijn heb ik nog niet echt gewerkt in de middelbare school. Ik heb nooit echt gezeten aan mijn huiswerk of aan m’n bureau met stapels boeken om aantekeningen en samenvattingen te maken of te gaan leren. Mijn huiswerk en oplettendheid mag echt verbeterd gaan worden, evenals mijn leerwerk. Ik ben een lui persoon, dus ik weet dat dit alles niet gaat gebeuren, maar misschien kan er toch nog wat van komen.

Deze reflectie is best lang en persoonlijk geworden, maar volgens mij is dat geen probleem omdat dit de laatste periode is. Ik wil iedereen nog gewoon het allerbeste wensen, elke leerling en leraar. Ik hoop dat iedereen het goed zal hebben volgend jaar en in hun leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten